hradec-mapa

www.google.sk

cesky_sternberk

Nakoľko som poobjavoval množstvo rôznych destinácií, ktoré sme ešte nenavštívili, rozhodol som sa ich dať dokopy v podobe akejsi okružnej jazdy po republike. Ak by sme už predtým neboli v Litomyšli, určite by to bola prvá zastávka v rámci tohto okruhu. My však začíname v štátnom zámku Častolovice.

CAM00140

Hneď po vstupe do areálu nás ohromujú nezvyčajné vnemy – na nádvorí hrá klasická hudba, ktorú elegantne prerušuje džavot papagájov voľne poskakujúcich vo voliérach. Kúsok od nich stojí menšia fontánka so zlatými rybičkami, ružová záhrada a neodmysliteľná zámocká kaviareň. Popíjame kafíčko a v podstate nám nádvorie ani nechce opustiť. A to ešte nevieme, že v priľahlom anglickom parku sa rozprestiera obora s jeleňmi a inou lesnou zverou, bezostyšne sa pretŕčajúcou pri plote. Miestny zverinec ponúka pohľad na ďalšie zvieratá (najštýlovejším exemplárom je bezpochyby snobský zlatý bažant). Všetko žiari farbami, vôňami, kvetinami a pohodovou atmosférou, až sa nám ani nechce navštíviť prehliadku zámku a miestnu expozíciu. Nakoniec to, samozrejme, nevynecháme, no najväčší dojem rozhodne zanecháva zámocka fauna a flóra. Sem sa určite vrátime.

CAM00143

CAM00133

Po príjemnom zážitku nasadáme do auta a vydávame sa na ďalšiu plánovanú zastávku – mesto Pardubice. Vcelku tmavé menšinové entré a rozbité budovy nás vítajú v menej vydarenom štýle. Prechádzame centrum s nič nehovoriacimi budovami, otáčame sa a do navigácie hádžeme Hradec Králové. Veľká Pardubická ani výrobňa perníkov nám mesto neskrášlilo a volíme hádam vydarenejšieho suseda. Naštastie s úspechom.

wikipedia.org – Karelj

Parkujeme v štvorhviezdovom hoteli v centre mesta a na recepcii na egyptský spôsob dohadujeme cenu ubytovania. Úspešne na 50 eurách aj s kráľovskými raňajkami. Vyrážame do ulíc a s údivom pozorujeme prevažnú časť zahraničných turistov (prečo sa tu ocitli?) ale najmä uvoľnenú atmosféru a množstvo podnikov s terasami na hlavnom námestí. Sadáme si do mexickej a sme nadmieru spokojní, chilli con carne je famózne. Do toho pozorujeme dianie na námestí a siluetu hlavných pamiatok situovaných okolo – dominantnú gotickú katedrálu sv. Ducha, barokovú starú radnicu a renesančnú „Bílou věž“.

CAM00128

CAM00121

Ku koncu večera prechádzame vysvietenými uličkami, parkom a pozvoľna po prejdení toho podstatného (všetko v rámci akéhosi kruhového centra) sa vraciame do hotela. Dobrý deal – večerný život a atmosféra je tu super. Na raňajkách študujeme materiály o meste, kam sa plánujeme vydať a sme ohúrení. Ťažko uveriť, že som o Kutnej Hore predtým nepočul, nevidel. Ide o očarujúce, ba až veľkolepo pôsobiace mesto, ktoré keby sa nachádzalo v západnej Európe, možno by sa nachádzalo v svetových renomovaných sprievodcoch. Rozhodne sa však nachádza v ruskej literatúre, čo aj dosť počuť v uliciach a čítať na tabuliach obchodov.

CAM00164

Autom vstupujeme do mesta z východnej strany a krátko po vstupe odbáčame smerom ku kostolu Všetkých svätých na cintoríne v miestnej časti Sedlec s príznačným názvom Kostnica. Meno naozaj naznačuje, že celý kostol je vyzdobený takmer výlučne ľudskými kosťami. Pozostatky približne 40 tisíc obetí morovej epidémie a husitských vojen tu slúži ako morbídne umelecké ensamble. Po tomto vrelom uvítaní pokračujeme asi dva kilometre do centra mesta. Tu sa nálada otáča o 180 stupňov – začíname totiž okružnú obhliadku centra. Spomedzi všetkých kostolov a pamiatok nás fascinuje najviac gotická katedrála, Chrám Sv. Barbory, nie nadarmo zapísaný na zozname UNESCO. Výhliadky, zákutia, uličky, i drobné vychytávky akou je napríklad schodová fontána, číhajú na každom rohu a spríjemňujú, ba až znevšedňujú zážitok.

Kutná Hora ponúka program pokojne aj na dva dni, rozhodne by som chcel ochutnať večerno-nočnú príchuť tohto živého mesta. Avšak, nakoľko je parkovné nezvyčajne drahé, prenocovať neplánujeme, a dnes ešte chceme stihnúť jeden hrad, vynechávame výnimočne akýkoľvek gastronomický experiment a s kebabom v ruke (renomovaným, z hlavného námestia) sa vraciame do auta.

CAM00157

CAM00177

Odporúčam si pozrieť aj tento dokument Českej televízie (a ak máte času viac, kľudne aj celú sériu), veľmi príjemného dokumentárneho sprievodcu mestom. Neďaleko Kutnej Hory sa nachádza veľmi zaujímavá stavba pripomínajúca Washingtonský Biely dom, a síce empirický zámok Kačina, o ktorom sa viac dočítate tu. V rámci nášho časového harmonogramu ho nestíhame navštíviť, rozhodne sa sem nie len kvôli nemu musíme vrátiť.

cesky_sternberk

Kým sa napojíme na obligátnu diaľnicu smerujúcu domov, nevyhnutne sa zastavujeme na hrade Český Šternberk. Opäť neostávame sklamaní. Hornatá príjazdová cesta až do poslednej chvíle neprezrádza polohu hradu. Ten sa nám ukazuje spoza rieky na malebnom kopci až niekoľko sto metrov pred cieľom a ponúka krásnu, no veternú panorámu na okolie. Tá sa otvára aj na samotnom hradnom kopci Tento takmer 800 ročný hrad i v súčasnosti stále vlastnia potomkovia jeho zakladateľa Zdeslava z Divišova, ktorý ho pomenoval podľa rodového erbu – hviezdy a jeho polohy na kopci (teda po nemecky Stern + Berg). Prehliadková trasa trvá necelú hodinu a prechádza takmer celým druhým poschodím. Na záver len letmo nazeráme na južnú baštu, ktorá slúžila kedysi ako hladomorňa, a plánujeme krátku prechádzku po dedine, kým definitívne vyjdeme na neďalekú diaľnicu.

CAM00202

Brúzdiac ďalej českou D2-kou uvažujeme, kde prenocujeme. Prvé nám napadá Brno, no poznávaniachtivosť nás nútí premýšľať nad niečim novým. A v tom sa objavuje hnedá tabuľa so znakom UNESCO reklamujúca neďaleké mesto Třebíč. Rozhodnutie padlo.

CAM00195

Na mestečko padá večer a ulice zívajú prázdnotou. Hoci sa miestne hlavné Karlovo námestie pýši, že je jedno z najväčších v ČR, zdá sa, že jediným centrom života na ňom je miestna reštaurácia s hotelom s pekným výhľadom z jej terasy. Ubytovanie a strava povedzme, že neprekonáva ani len naše poskromné očakávania, no jednu noc vydržíme (ľutujúc to Brno). Židovská štvrť, jej uličky a Bazilika sv. Prokopa, teda všetky UNESCO objekty sú zatvorené, pochmúrne, opustené. A taký je aj náš pocit z poslednej zastávky našej okružnej českej trasy.

Kto chce, sa po ceste domov pokojne môže zastaviť na hrade Pernštejn prípadne v Brne.

Čas Zhodne tri a pol hodiny zo všetkých troch miest. Možnosť cestou navštíviť aj Litomyšl alebo Olomouc a zároveň v rámci medzizastávky aj Pardubice, prípadne Prahu. Ide o vcelku dlhú výletnú trasu aspoň na tri dni ponúkajúcu množstvo kultúry a zážitkov v jednom.
Tip Z môjho pohľadu je mesto Kutná Hora povinnou zastávkou pri brúzdaní Českou Republikou, a to najmä v lete. Mesto je nádherne fotogenické, živé (počuť predovšetkým ruštinu) a romantické. Zámok Častolovice naopak ponúka množstvo fauny a flóry a jeho návšteva bude zážitkom i pre deti.
Unesco Kutná Hora je od roku 1995 zapísaná na zozname UNESCO. Židovská štvrť Třebíče a Bazilika sv. Prokopa figurujú na tomto zozname od roku 2003.